torsdag 27. februar 2014

The King Edward's school

Istedet for å ha vanlig skoledag i dag har jeg vært sammen med sosiologi klassen min på et besøk på "The King Edward's school" både gutte skolen og jente skolen, fordi ja de er delt i to forskjellige skoler og har ingen klasser sammen. Det er en av England's beste privat skoler som var grunnlagt i 1552 av Kong Edward IV, og flyttet til hvor den er i dag i 1936.
 King Edward's school (gutte skolen - KES)
King Edward IV's high school (jente skolen - KEHS)
I A-level tilbyr de fag sånn som Psykologi, Engelsk, Latin, Gammel Gresk, Russisk, Tysk, Spansk, Fransk, Matematikk, Kjemi, Fysikk, Geografi, Historie og enda flere fag som jeg ikke kan komme på. De ha også et stort utvalg av sport (tennis, dans, hockey, rugby, etc) og klubber (filosofi klub, debatt klub, klubber for alle de forskjellige verdens religionene, etc.) De har hatt tidligere elever som JRR Tolkien (forfatteren av "Lords of the rings"), nobles vinnere i psykologi, medisin, etc. Det vil si mange folk som har virkelig blitt noe, folk som tjener masse, masse penger og gir penger tilbake til skolen som en takk. En av disse tidligere "All boys" elevene ga 5 millioner pund til skolen for å bygge et Art center til 11 millioner pund. Bygningen inkluderer et dansestuio, dramastudio og en konserthall.
Art center
Consert hall
Danse studio

I tillegg får de penger fra "fees" som for de som har råd til det er 11 250 pund, som vil si rundt 120 000 kr. Ikke alle elevene betaler for å gå på skolen, de som ikke har råd til det får støtte fra skolen's fond slik at de kan gå på skolen. Noen får 5% støtte, eller ingenting i hele tatt mens andre får alt betalt. I tillegg til at disse pengene hjelper skolen å fungere, bruker også elevene og lærerne mye til på å samle inn penger for forskjellige veldedighet. De 8 forskjellige husene (Gilson, Evans, Gifford, Heath, Jeune, Levett, Prince Lee og Vardy) får poeng for pengene de får inn til veldidigheten de støtter det året.
Skolen er vanligvis sett på som en veldig akademisk skole, men har blitt mer avslappet og fokuserer istedet på å ha det artig med det man gjør.
Vi fikk muligheten til å intervjue noen av elevene fra skolen. De var enige om at miljøet på skolene var veldig bra. Nesten alle kjenner alle. De var også enige om at det var forventet mer fra elever fra "The King Edward's schools" siden det er en skole med veldig bra karekterer. 84% av elevene på skolen fikk A eller A* i alle deres 10 GCSE fag. Det er dermed høyere forventninger til dem i forhold til fremtiden og valg av universitet.

Det ver en kjempe fin opplevelse. De har så mange muligheter noen jeg virkelig skulle ønske at jeg hadde hatt. Jeg kunne faktisk ha sett for meg å gå på den skolen selv om det er veldig høye standerer å leve opp til. Jeg fikk meg til og med en venn fra skolen som jeg skal gjøre mitt beste å holde kontakt med selv etter jeg har dratt hjem til Norge.

Noen kommentar? Spørsmål?


-Emilie Helmine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar